Fairtrade

 

Eerlijke handel of fairtrade is een term die wordt gehanteerd als beschrijving van internationale handel die gericht is op duurzame ontwikkeling in ontwikkelingslanden, met name bij de export van zulke landen naar rijkere westerse landen

Fairtrade helpt boeren en arbeiders in ontwikkelingslanden een betere plek te verwerven in de handelsketen, zodat ze kunnen leven van hun werk en kunnen investeren in een duurzame toekomst. Fairtrade is zowel een keurmerk als een wereldwijde beweging . In Nederland is Stichting Max Havelaar eigenaar van het Fairtrade keurmerk, ook bekend als het Max Havelaar keurmerk.

De belangrijkste criteria zijn wel:

  1. Kansen bieden aan arbeiders en producenten om in eigen onderhoud te kunnen voorzien
  2. Transparantie in de keten
  3. Eerlijke handelsvoorwaarden
  4. Verantwoorde prijzen, eerlijke lonen
  5. Geen kinderarbeid, maar zorg voor kinderen, geen gedwongen arbeid
  6. Zorg voor het milieu, duurzaam produceren
  7. Verantwoorde arbeidsomstandigheden
  8. Fairtrade in het voetlicht zetten middels bv. campagnes, acties

Wilt u meer weten over fairtrade criteria en certificering? Klikt u dan hier.

Bron: website www.maxhavelaar.nl

 

Onze producten worden ingekocht bij  importeurs die voldoen aan de criteria die internationaal zijn vastgesteld. Deze betrekken hun producten onder fair trade voorwaarden van de producenten.

De belangrijkste importeurs van onze producten zijn “Fair Trade Original” en “Centrum Mondiaal” waar een groot aantal importeurs haar onderkomen heeft te Culemborg.

Onze prachtige Afrikaanse beelden kopen wij in bij Afrikan in Harfsen.

 

Fairtrade Gemeente Lochem

Lochem is een Fair trade Gemeente, maar wat betekent dat eigenlijk?

Criteria FairTrade Gemeenten

  1. Er is een lokale werkgroep actief die de initiatieven neemt om de titel te behalen of te behouden. De lokale werkgroep stelt jaarlijks een verantwoording op, waaruit moet blijken dat de gemeente nog steeds aan de criteria voldoet. De werkgroep bestaat uit een heterogene groep met vertegenwoordigers uit verschillende sectoren van de samenleving, waaronder indien mogelijk iemand van de gemeente.
    2. De Gemeente spreekt zich uit voor fairtrade en koopt fairtrade producten in. De gemeenteraad en de verschillende gemeentelijke afdelingen vertalen hun steun voor fairtrade in hun beleid en handelen hier naar.
    3. In de plaatselijke winkels worden eerlijke producten verkocht. De plaatselijke horeca serveert fairtrade producten. Winkels en horeca laten duidelijk zien dat zij een fairtrade aanbod hebben.
    4. Maatschappelijke organisatis en bedrijven gebruiken fairtrade producten. Er worden, bijvoorbeeld op scholen, activiteiten georganiseerd om de kennis over en de betrokkenheid bij fairtrade te vergroten.
    5. Media-aandacht. De werkgroep organiseert lokale publiciteit rond de campagne. Ook organiseren zij evenementen, en ontwikkelen zij een strategie om de campagne
    lang in het nieuws te houden.
    6. Het zesde criterium is Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen, oftewel MVO. Er bestaan naast fairtrade steeds meer initiatieven die een goede bijdrage leveren aan een betere wereld. De Fairtrade Gemeente campagne wil deze initiatieven waarderen. Daarom krijgen deze initiatieven een plek in het zesde criterium voor Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen.

Meer informatie is te vinden op de website van Fairtrade Gemeenten